Hver femte ung sletter billeder uden nok ’likes’

En ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Telia viser, at hver femte dansker sletter billeder og statusopdateringer fra sociale medier som Facebook og Instagram igen, hvis de ikke får tilstrækkelig med positiv respons. Grænsen går oftest ved 10 ’likes’
sociale medier
Social Media - foto: Smartbite.dk

Det er dejligt at få anerkendelse – også på de sociale medier – og de fleste af os kan nok nikke genkendende til den tilfredsstillende følelse af ’likes’, der tikker ind på vores netop uploadede billede eller statusopdatering. Omvendt kan en såret forfængelighed eller måske bare utålmodighed få os til at reagere med kort proces, hvis det seneste feriefoto ikke trækker de forventede, virtuelle klapsalver fra venner og familie på Facebook, Instagram eller Google+. Således viser Telias nye analyse, at hver femte dansker mellem 18 og 25 år sletter posteringer på sociale medier igen, hvis de populære ’synes godt om’-tilkendegivelser udebliver.

”De fleste af os kender jo godt følelsen af, når vores netværk reagerer på det, vi poster på de sociale medier. ’Likes’ fortæller os, at vores bidrag er relevant, og det er den form for personlig anerkendelse, som mange af de sociale medier bygger på. Hvis den positive feedback udebliver, tror jeg, at det for mange er naturligt at komme i tvivl og måske i sidste ende slette opslaget igen,” siger Camilla Wilfert, ekspert i sociale medier hos Telia.

På Instagram er det næsten hver fjerde, som sletter billeder igen, hvis det ikke får tilstrækkeligt med ’likes’.

Undersøgelsen fra Telia og YouGov viser også, hvor den gyldne grænse går i forhold til at afgøre, hvorvidt et billede får lov til at blive en permanent del af ens profil eller ej. Ud af dem, som kan finde på at fjerne billeder på grund af for få ’likes’, angiver hele 78 pct., at grænsen går ved 10 eller færre.

”Det er nok meget individuelt, hvorfor netop 10 ’likes’ er skæringspunktet – men dobbeltcifre er nok en naturlig grænse for mange. Instagram viser fx navnene på de 10 første, som har ’syntes godt om’ et billede, men med det ellevte ’like’ skifter den over til udelukkende at vise antallet af ’likes’. Denne lille detalje er nok også med til at bidrage til tendensen med de 10 ’likes’,” siger Camilla Wilfert.

Undersøgelsen er gennemført blandt 1.007 danskere i alderen 18-34 år.

Kilde: Telia